Jakie powinno być logo firmowe?
Cechy Dobrego Logo
Piękne, zachwycające kolorami, o idealnie dobranych proporcjach i z pasującą typografią – tak, takie powinno być logo, ale to nie wszystko. Jest jeszcze coś, co czyni logo wyjątkowym i niekoniecznie wiąże się z samą warstwą estetyczną.
Dobre logo powinno oddziaływać na nasze emocje.
Logo zapadające w pamięć
Logo powinno oddziaływać w ten sposób, aby łatwo było nam je zapamiętać. Logo, które zapada w pamięć, po prostu łatwiej sobie przypomnieć.
A to, oczywiście, przekłada się na nasze decyzje dotyczące wyboru produktu lub oferty spośród wielu konkurujących ze sobą sklepów internetowych, czy też firm usługowych.
Wyobraźmy sobie, że chcemy wybrać się do nowej kawiarni, innej niż zazwyczaj. Podczas spacerów po mieście lub po drodze do pracy mijamy kilka nowych lokali. Kiedy już podjęliśmy decyzję o wizycie w nowej kawiarni, spontanicznie przypominamy sobie te miejsca, które mijaliśmy po drodze. Niektóre zapadły nam w pamięć bardziej niż inne. Przypominamy sobie ich logo bardziej niż innych.
Oczywiście jest to jeden z wielu aspektów kształtujących nasz wybór, jest jednak kluczowy, gdyż stanowi nasz pierwszy kontakt z danym miejscem, firmą, produktem.
Jeśli nie wejdziemy do kawiarni, nie zobaczymy jej wnętrza, nie poczujemy zapachu kawy, nie zobaczymy produktów, które nam się spodobają – na przykład ciastek dodawanych do cappuccino – to właśnie logo pozostaje pierwszym punktem odniesienia, które wpłynie na naszą decyzję.
A jeśli kawa okaże się pyszna itd. możemy wracać tu nawet codziennie. Tak właśnie można zdobyć lojalnego Klienta.
Logo zapadające w pamięć w tym wypadku wygra z konkurencyjnymi logotypami, których zapamiętanie było trudniejsze.
Jakie zatem powinno być logo, aby łatwo zapadło nam w pamięć? Daniel Kahneman, laureat nagrody Nobla z ekonomii, a zarazem psycholog prowadzący szereg badań dotyczących decyzji podejmowanych przez ludzi, pisze o łatwości poznawczej i jej przyczynach.
Łatwość poznawcza to stan umysłu, pozwalający na łatwe, szybkie i bezproblemowe przyswojenie sobie np. tego, co widzimy.
Na dobre logo zwrócimy uwagę z łatwością poznawczą, łatwo je przyswoimy oraz zapamiętamy.
Wiemy, jak zaprojektować logo, które ma wpisaną w siebie łatwość poznawczą.
Logo budzące pozytywne skojarzenia
Na łatwość poznawczą wpływa skojarzenie tego, na co patrzymy, z czymś, co znamy.
Uczucie znajomości to ważny aspekt dobrego logotypu i nie mam tu na myśli pod żadnym pozorem plagiatu, ale odniesienie skojarzeniowe, pozwalające łatwo „odczytać” logo i jego ideę.
Przekłada się to na kilka ważnych cech logotypu:
- prostota
- przejrzystość znaczeniowa
- odpowiedni, niemylący poziom abstrakcji itp.
Źródło: Daniel Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina 2012.
Logo wzbudzające pozytywne emocje
Patrząc na powyższy wykres, widzimy jak duży udział w łatwym przyswajaniu mają emocje. Na logo powinniśmy patrzeć z przyjemnością, a nawet pożądaniem. Wzbudzone w nas emocje powinny być jak najbardziej pozytywne.
Radość, uczucie szczęścia, którego możemy doświadczyć, np. biorąc udział w warsztatach ceramicznych, a które już w momencie patrzenia na logo kreuje się w naszej głowie.
Z przyjemnością patrzymy na rzeczy piękne, zrozumiałe oraz takie, które budzą w nas poczucie znajomości.
Logo wzbudzające pozytywne emocje utrwalamy sobie w pamięci jako wartość, a wtedy bardziej jesteśmy skłonni dokonać zakupu lub skorzystać z usług.
Cały proces jest analogiczny do sytuacji, w której ktoś się do nas uśmiecha, a my mimowolnie odwzajemniamy uśmiech.
Im więcej emocji, tym mocniejsze działanie logotypu.
Z takim logo nie stracisz potencjalnych Klientów.
Jeśli chcesz mieć takie logo:
Projektowanie logo dla firm to nasza specjalność!