Dobra nazwa dla Firmy i Marki
Na co zwrócić
uwagę przy wyborze
nazwy dla firmy
lub marki?
Naming, czyli proces tworzenia dobrej nazwy
Wybór odpowiedniej nazwy dla firmy to pierwszy krok w procesie budowania marki. Nazwa firmy wpływa na pierwsze wrażenie potencjalnych klientów.
Jaka powinna zatem być? Dobra nazwa to taka, która przyciąga uwagę, jest łatwa do zapamiętania i komunikuje wartości ważne dla firm, czy też wyraża jej ideę.
1. Czy nasza nazwa jest spójna z wizerunkiem firmy lub marki?
Nazwa firmy powinna być zgodna z marką i strategią biznesową. Powinna odzwierciedlać główne przesłanie i cel firmy. Na przykład, jeśli firma działa w branży technologicznej, nazwa powinna brzmieć nowocześnie i innowacyjnie. Ważne jest również, aby nazwa była zgodna z oczekiwaniami naszych potencjalnych Klientów.
2. Czy nazwa jest unikalna i łatwo zapadnie w pamięć?
Wyróżnij się nazwą na tle konkurencji. Unikaj ogólnikowych i powszechnie używanych słów, jak i trudnych do zapamiętania czy trudnych do wymówienia. Krótkie, proste i łatwe do wymówienia nazwy mają większe szanse na zapadnięcie w pamięć i skojarzenie z daną firmą. Unikaj nazw sklejonych z kilku sylab różnych wyrazów, które mogą znaczyć zupełnie co innego, np. Polmak to nazwa, która przywodzi na myśl mak, maki, a jest przecież skrótem od makaronu. Przemyśl też, czy nazwa z sylabą bud dla firmy budowlanej lub med dla firmy medycznej, jak i druk dla drukarni itp. stanowi dobre rozwiązanie.
3. A jak nazywa się konkurencja?
Koniecznie musimy sprawdzić, jak nazywa się nasza konkurencja. Czy oby nie podobnie. A może nazwa jest już zastrzeżona w Polsce, Europie lub w konkretnych krajach? Warto sprawdzić, czy nasza nazwa nie narusza praw innych podmiotów.
4. A co się stanie, gdy nasza firma się rozwinie?
Wybierając nazwę dla firmy, warto rozważyć jej elastyczność, czyli pomyśleć o sytuacji, gdy nasza fimra rozwinie się i rozszerzy swoją działalność w przyszłości. Początkowo możemy działać w określonym obszarze, ale z czasem możemy rozszerzyć swoją ofertę lub wejść na nowe rynki. Dlatego nazwa powinna być na tyle przemyślana, aby umożliwić taki rozwój bez konieczności zmiany nazwy.
Jeśli nazwiemy firmę „Kolorowe lody”, a za rok rozszerzymy działalność o gofry i rurki z kremem, nasza nazwa może być myląca i klienci mogą pomyśleć, iż nasz asortyment ogranicza się tylko do lodów.
5. Co myślą inni?
Przed wyborem nazwy firmy, sprawdź, co myślą o niej inni. Przeanalizuj rynek i zbadaj opinie potencjalnych klientów.
Warto przeprowadzić badanie ankietowe lub przeprowadzić grupy fokusowe, aby poznać opinie potencjalnych klientów na temat proponowanych nazw. Może się okazać, że nazwa, która wydaje się atrakcyjna dla ciebie, nie przemawia do grupy docelowej.
Szukasz dobrej nazwy dla Swojej Firmy?
Wiemy, jak zrobić dobry naming i jak zadbać o wizerunek.
6. Czy mogę kupić taką domenę?
Warto sprawdzić, zwłaszcza gdy planujemy wykonanie strony internetowej dla naszej firmy, czy dostępna jest domena z naszą nazwą. Brak domeny pl, com lub eu może działać jak brzytwa Ockhama, zmuszając nas do wyboru innej nazwy.
7. Jak ma działać nasza nazwa firmy?
Ważne jest, aby nazwa budziła pozytywne skojarzenia i była zrozumiała dla klientów. Pozytywne skojarzenia zachęcają do działania, zapoznania się z firmą, ofertą, skłaniają do zakupu.
Ciekawa nazwa cukierni może wpłynąć na nas i sprawi, iż chętnie do niej zajrzymy. Co ma olbrzymie znaczenie, gdy cukiernia jest nowo otwartym miejscem. Którą cukiernię odwiedziłabyś / odwiedziłbyś chętniej:
„Cukiernia Warszawska”, „Sweet Cake”, „Cukier krzepi”, a może „Rozkoszna”.
8. Czy istnieje druga strona medalu?
Oczywiście. Gdy naprawdę chcemy się wyróżnić, zastosujmy element zaskoczenia. Może nazwać firmę Latający tygrys (Flying Tiger), Dwie Siostry lub Pobite gary.
Takie firmy istnieją i mają się całkiem dobrze. Zestawienie dwóch „zwyklych” słów dobrze zapada w pamięć, mimo iż nie są one zawsze bliskie skojarzeniowo.
Pamiętajmy też, iż nazwa to dopiero pierwszy krok na drodze kształtowania naszego wizerunku. Sama dobra nazwa nie wystarczy. Potrzebujemy jeszcze dobrego logo, które wpada w oko, dobrego brandingu i trafnej komunikacji. Tak na dobry początek :)